Společnost při demontáži osobních aut neprováděla odsátí chladiva z autoklimatizace. Dostala pokutu 90 tisíc korun
Společnosti CARMEL Auto CZ, s. r. o., která působí v Ostravě–Radvanicích,
uložili inspektoři České inspekce životního prostředí (ČIŽP) z oddělení
ochrany ovzduší v Ostravě pokutu ve výši 90 tisíc korun. Podle mluvčí
inspekce Radky Nastoupilové se jedná
o dost specifický případ vysoké pokuty uložené podle zákona o látkách, které
poškozují ozonovou vrstvu, a o fluorovaných skleníkových plynech.
Společnost CARMEL Auto CZ provádí
v provozovně demontáž osobních vozů HYUNDAI TUSCON. Jedná se o nové
automobily, které jsou do provozovny dopravovány, následně demontovány a
jednotlivé díly zabaleny a předány jiné společnosti za účelem prodeje
náhradních dílů do zahraničí. V rámci demontáže každého vozidla
by mělo být provedeno i odsátí – znovuzískání chladiva z autoklimatizace
pod označením R134a. Odsáté – znovuzískané chladivo je následně
předáno jiným subjektům.
„Inspektoři prokázali, že společnost při demontáži zmíněných osobních
aut před jejich exportem do zahraničí nezajistila v plném rozsahu
znovuzískání fluorovaných skleníkových plynů, tedy chladiva R134a z palubních
klimatizačních jednotek. Celkové množství tohoto chladiva, u kterého
nebylo prokázáno jeho znovuzískání v souladu s platnou legislativou, činilo
více jak 900 kg,“ komentoval kontrolu Karel Kozubek, ředitel Oblastního
inspektorátu ČIŽP v Ostravě.
Podle jeho slov se jednalo o
velmi specifický a z důvodu prokazování složitý případ, který nemá v Moravskoslezském
kraji obdoby. Část tohoto nebezpečného plynu, negativně ovlivňujícího
klimatický systém Země, bylo vypuštěno přímo do venkovního ovzduší, což je
v rozporu s platnou legislativou České republiky i Evropské unie.
Firma také pochybila v tom, že znovuzískávání chladiva nezajistila osobou
s požadovaným osvědčením.
Společnost se proti pokutě
neodvolala a sankce nabyla právní moci.
Chladivo uváděné na trh pod označením R134a je
částečně fluorovaný uhlovodík HFC-134a nebo také CH2FCF3,
který je s potenciálem globálního oteplování 1430 uveden v příloze I nařízení
Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 517/2014 ze dne 16. dubna 2014 o
fluorovaných skleníkových plynech a o zrušení nařízení (ES) č. 842/2006, tedy
zacházení s chladivem R134a musí být v souladu s tímto
nařízením.